tisdag 27 november 2007

Freedom like a shopping cart

Eftersom jag har en kokvrå på rummet och bor utanför stan äter jag mer hemma än ute. Således har jag bekantat mig med de olika livsmedelsbutikerna i trakterna.


Detta är butiken som ligger närmast mig (okej, det är ljug, en annan ligger närmare, se nedan), Hofer. Den ser ut ungefär som Lidl (dock aningen mindre): planlösning med långa gångar, varorna ad hoc-upplagda och stort utbud choklad (det har iochförsig alla affärer här). Butiken är dock fräsch, utbudet generellt bra (särskilt bra på kött och korv, men sämre på mjölkprodukter och drycker) och priserna låga.

När jag just flyttat in handlade jag de första tre-fyra veckorna alltid på InterSpar i DonauZentrum-köpcentret vid Kagran. Det är den största affären, och har bra utbud på det mesta (särskilt bra på drycker, sämre på frukt och grönt). Dock är det lite dyrare, ungefär som PrisXtra i Stockholm, och ligger längst bort i köpcentret, vilket gör en extra promenad på en kvart från-till Kagran varje gång man ska handla där. Minus också för de irriterande reklamjinglarna som körs på loop i affären.

Billigast, men med tråkigt utbud, är nog Zielpunkt. Kommunikationsmässigt är den fördelaktig, för buss 27A stannar utanför mitt hus och utanför butiken (resan tar omkring en kvart en väg). En nackdel är att de inte tar kort.

Namnet till trots är Billa den dyraste av butikerna, och har ganska kasst utbud och kvalitet därtill. Personalen är mest ohyfsad där också. Det ligger dock närmast mig (ett par minuters promenad) och fungerar när enklare saker som mjölk, bröd eller jordnötter behövs.

Några minus med alla affärer: vanliga varukorgar finns inte på någon affär, så man måste alltid kånka allt i famnen eller i grönsakspåsar om man inte vill ta en vagn (vilket kräver ett 1€-mynt). Varuuppsamlingsutrymmet i slutet av kassan är obefintligt, så man måste ha plockat undan sina saker innan nästa kund börjar betjänas. Alla butiker stänger dessutom vid 19 (som senast). Det går förvisso att handla fram till 22 på den närliggande bensinmacken, men finns det ingen efterfrågan på 7-11-liknande närbutiker i det här landet?

3 kommentarer:

Hanna sa...

Låt mig gissa, alla butiker är stänga på söndagar också? Det förvånar mig att Hofer är dyrare än Zielpunkt. När jag bodde i Wien handlade jag alltid på Zielpunkt och Hofer om jag orkade stå ut med den hemska affären (som då var billigare). Emma var en annan affär, men den var nästan för usel (den hade jag närmast och gick under namnet scheiss-Emma).

Ohyfsad personal? Har de inte det överallt? ;o)

Anonym sa...

Känner igen mig i frånvaron av korgar och det förbryllande minimala uppsamlingsområdet vid kassorna. Det känns alltid som varustaffett med nästa kund.

Patrick sa...

Japp, allt stängt söndagar, även macken. Det kan hända att Zielpunkt är billigare än Hofer, men isåfall marginellt. Anything but Billa bara... =)

I USA har de ju folk som är anställda för att lägga ner sakerna i ens påse. Även om det alltid känns som en extrem form av klassförtryck och aldrig skulle tillåtas i en välfärdsstat som Österrike så skulle det onekligen lösa en del av problemen med bristen på uppsamlingsplats.