fredag 11 januari 2008

Back from the crypt

Tillbaka i Österrike efter ett skönt jullov med käresta, familj och vänner, tidningsmöten och annat trevligt. Efter en fantastiskt fin flygresa över klar himmel och en trots vissa förseningar smärtfri bussresa till Wien anlände jag till det nya boendet, Pfeilgasse. Lisa, en av de andra svenskarna här som också råkar bo i Pfeil-huset hade hämtat ut min nyckel så jag fick tillgång till rummet direkt. Det är litet, men ganska mysigt (väldigt 60-taligt, med mycket brunt, men med fint renoverat badrum). Området är fint (det ligger mellan de större gatorna Josefstädter Strasse och Lerchenfelder Strasse) och det finns både Hofer, Billa, Zielpunkt, Spar och en affär jag inte besökt tidigare, Adeg, inom fem minuters promenadavstånd.

Lite irriterande är dock internetuppkopplingen, som dels är seg, dels icke-trådlös (måhända är det en lyx jag vande mig vid på förra bostället), och gör att det inte går att köra två program som jag använder mycket på ett fungerande sätt. Lite hrrm. (Detta inlägg är på grund av irritationen över uppkopplingen hemma skrivet över en espresso på Café Benno.) Å andra sidan har huset en mensa, lägre hyra än förra och är lite mer livligt. Jag har redan nödgats bekanta mig med korridorskamrater i det illa försedda gemensamhetsköket.

Nu blir det ett par veckor med rätt mycket plugg och lektioner, men ska försöka uppdatera oftare än på sistone ändå.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Åh, du är i mina kvarter! Jag bodde på Buchfeldgasse. Om du inte har gjort det tidigare så måste du äta på Tunnel på Florianergasse (superbiligt!) och på Centimeter i närheten av Buchfelgasse där de har en superstor putenschnizel för inte så mycket pengar alls.

Patrick sa...

Tack för tipset! Magnus och jag åt på Tunnel, det var gott och prisvärt. Centimeter var tydligen ökänt här för de gigantiska schnitzlarna, ska se om jag tar mig förbi där...