onsdag 10 oktober 2007

Besök hos Hayek, mm.

I måndags var det hög tid för första kufmötet här, när Vaclav Klaus (Tjeckiens president) talade på det lokala Hayek-institutet. Publiken var ungefär som på Timbro därhemma: konservativa gubbar i korrekta kostymer, paranta östermalmsdamer och unga nyliberaler i polo eller stärkta blusar med plirig idealism i ögonen.



Klaus, en satt och burdus centraleuropé, talade om miljö, ekonomi och sin nya bok "En blå, inte grön planet". Den handlar inte om vatten.

En av den mest kände (den mest kända?) Wien-filmerna är Den tredje mannen, från 1949. Slutscenerna, när polisen jagar Orson Welles karaktär Harry Lime genom kloakerna, är legendariska. Well, är man i Wien och intresserad av underjord så har man såklart tagit reda på att kloakerna är utrymmen under Karlsplatz. Och som av en händelse spelar biografen jag var på i söndags (Burg Kino) en film som är en slags "bakom scenerna" till Den tredje mannen. Och som ytterligare händelse gick jag förbi detta på vägen förbi Karlsplatz:



Det görs visade turer i kloakerna varje hel timme fyra dagar i veckan. Fredagsnöje!

En bit bortanför universitetsbyggnaden ligger campus. Utifrån ser det ut som ett fängelse. När man kommer in ser man att det är en lummig lund, med små grusgångar och folk som sitter och äter Rindfleisch på de restauranger som finns längs huslängorna. Mysigt. Men inte lika lätt att hitta - ESN-kontoret, som jag var där för att uppsöka, fann jag aldrig till. Lika bra det kanske, för det var ändå stängt, såg jag när jag kollade öppettiderna på nätet.

1 kommentar:

Hanna sa...

Jag har faktiskt gått den guidade turen genom kloakerna. Det kan faktiskt rekomenderas!