onsdag 24 oktober 2007

Underjorden

Ni som faktiskt läser den här bloggen regelbundet får ursäkta den dåliga uppdateringsfrekvensen på sistone; jag har varit upptagen med både tidnings- och bokmakande.

I söndags tog jag mig iallafall till Karlsplatz för den tidigare omnämnda Den tredje mannen-visningen. Ner i underjorden bar det av, enligt reklamen för att följa i fotspåren på Orson Welles karaktär Harry Lime, som i filmen från 1949 blir jagad i stadens kloaker.

Nu var det ju inte så mycket av de utrymmena vi fick se, och inte mycket av turen handlade om utrymmena eller filmen. Istället var det en genomgång av renings- och avloppssystemen för Wiener Kanal. Vissa delar av det var förvisso intressant, som till exempel den feta tunnel som byggs trettio meter under mark under kanalen, men mest handlade det om avlagringar, flödesvolymer och liknande som kanske intresserar civilingenjörer mest.







En rättelse sen senast: KFC verkar visst finnas här, eller snart iallafall. Bilden nedan är från det lokala restaurang- och nöjescentret Donauplex vid Kagran.


2 kommentarer:

Hanna sa...

Fick ni "överraskningen" efter touren också? Kanske inte så kul överraskning. ja ghoppades på öl eller mat, men fick nyckelharpaspelande kille i konstiga kläder.

Kul med KFC! Då ska jag äta där när jag kommer!! Fast jag kanske inte vill åka till Kagran när jag bara stannar några dagar ;o)

Patrick sa...

Nä, ingen överraskning, det vara bara att vi kom upp ur luckan och sen gick alla därifrån.

Borde finnas KFC någon annanstans i stan också. =)