söndag 7 oktober 2007

Offentlig kultur

Boende, allmänna medel och kultur satsar man på, här i Europas kulturella hjärta (eller iallafall var det det runt 1900 - till viss del lever stan kvar i tron att det fortfarande är dubbelmonarki...). Ett event är "Lange Nacht der Museen", där speciella bussar kör runt folk till utställningar på stadens många museer, som har öppet extra länge och inträdet är subventionerat. Detta inträffade i lördags.

Jag vandrade igenom ett par utställningar i Museumsquartier. Kan inte säga att det var särskilt givande. Ibland undrar jag om inte viss kultur - ofta offentligt bekostad sådan - har ett ord om sig att vara av vikt mest av pretentiösa skäl. Utställningen om digital kultur kan inte rimligen ha gett några bestående intryck på några mängder människor, trots det troliga antal tusen det kostade att sätta upp den. Det huvudsakliga värdet torde bestå i att medelösterrikaren, som annars mest bryr sig om jobb, bier, tv och fotboll, får uppleva något som den i efterhand kan omnämna i vaga termer som "kulturellt", utan att egentligen ha förstått innehållet...



Kalla mig ytlig, men jag fick definitivt en mer givande upplevelse av den kultur jag valde själv att lägga mina pengar på ikväll (om än med viss subvention - jag är ju ändå student, och har därför rabatt).

Inga kommentarer: