lördag 6 oktober 2007

Noteringar

I Wien är man stolt över det kommunen åstadkommit. Så stolt att det står (stort) på alla bostadshus byggda av kommunen när de byggdes, och att det var Wien stad som gjorde det.

Även kollektivtrafiken är man stolt över. Wiener Liniens slogan, "Die Stadt gehört dir" (Staden tillhör dig), är käckare än något jag kan tänka mig SL komma på.
(Alltid när jag hör något presenteras med meningar som den eller liknande frågar jag mig vart jag vänder mig om jag vill sälja min del...)

Sen något år finns det ett (straffbefriat) rökförbud inomhus i Österrike. Ingen följer det, dock. Det röks ymnigt, både på restauranger, universitetet och ibland direkt under en skylt som påminner om rökförbudet. Eventuellt är mer tvingande lagstiftning på väg.

T-banan slutar gå vid 00.30, även på helger. Det finns dock bra nattbussar, även ut till mina kvarter.

Idag såg jag Leari, basisten från The Ark, vid kajen vid Schottenring. Min granne är svensk (tror jag) och den första personen jag pratade med på det första seminariet kunde svenska (hon hade gått i gymnasiet i Skåne, och bröt alltså på skånsk-österrikiska).

Det är ont om bankomater. Där de finns måste man ta sig förbi en glasdörr för att komma åt dem, genom att sätta sitt bankkort i en läsare. De räknar väl helt enkelt med att uteliggare inte har bankkort.

Inga kommentarer: