söndag 21 oktober 2007

Österrike, Slovakien och tillbaks igen

Ägnade lördagen åt att besöka Bratislava, Slovakiens huvudstad, en timmes tågresa bort.


Bratislava kan väl sägas vara en ganska genomsnittlig centraleuropeisk större stad. Det verkar som att det var någon form av nationell helgdag när jag var där, för nästan alla affärer var stängda och jag såg bröllopssällskap i tre olika kyrkor. Det kanske bidrog till intrycket att det var en ganska tråkig stad. Nu rörde jag mig bara inom ett visst område, men gamla staden var inget att att hurra för och andra delar var ganska fula och nedgångna. Man kunde till exempel se övergivna gamla byggnader mitt i stan.



Nu tycker jag iochförsig att övergivna hus är intressant, men för att vara ett land på framåtgående med hög tillväxt och relativt rikt för att vara forna östblocket så syntes det föga.

Det fanns iallafall ett bra och internationellt betonat café på en av huvudgatorna, dit jag gick efter att ha handlat på Tesco (varför finns Tesco och KFC i Tjeckien, Slovakien och Ungern men inte i Österrike?).


1 kommentar:

Vit kanin sa...

Den röda tråden när det gäller KFC verkar med undantag för USA vara gamla kommuniststater. I Peking fanns en KFC i vartannat gathörn. Men inte i Österrike, inte i Sverige, inte ens i Tyskland har jag sett något.